Lodička
Cíl: rozvoj tolerance, oproštění se od předsudků, podpora kulturní ote–
vřenosti v nejširším smyslu.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře;
předcházení předsudkům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být
„kulturně“ otevřený a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám).
Cílová skupina: 6–15 (menší skupina je vhodnější pro intenzivní práci).
Čas: 15–30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: arch balicího papíru A0 (pro skupinové použití), papíry A4,
tužky.
Postup: V první fázi skupina z papíru vytvoří model loďky (klasická
skládanka pro děti, začíná jako večerníčkovská papírová čepice, trenér
může na menším papíru naznačit postup).
V druhé fázi skupina schematicky zachycuje na papír tvary lodičky tak,
že sedí v kruhu okolo ní (účel techniky je v tom, že každý vidí lodičku ze
svého úhlu.
Lodička se odstraní ze středu, skupina porovná svoje obrázky a povídá si.
Diskuse (vyhodnocení): Trenér může klást tyto otázky a facilitovat
diskusi:
Provokace: Takhle je ten obrázek špatně, každý přece ví, že lodička vypa–
dá jinak! ­ Co se dá říci, že ve vás vzbuzuje tahle věta?
Jak se dají hodnotit obrázky ostatních ve srovnání s vaším?
Který obrázek je nejlepší, popř. který je správný?
Jak se dají obrázky lodičky vztáhnout k tématu interkulturní odlišnosti, in–
terkulturního soužití?
Jakou podobu má „lodička“ v každodenním životě?
182
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>