Lodička
Cíl: rozvoj tolerance, oproštění se od předsudků, podpora kulturní ote–
vřenosti v nejširším smyslu.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence poznatky o cizí kultuře;
předcházení předsudkům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být
„kulturně“ otevřený a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám).
Cílová skupina: 6–15 (menší skupina je vhodnější pro intenzivní práci).
Čas: 15–30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: arch balicího papíru A0 (pro skupinové použití), papíry A4,
tužky.
Postup: V první fázi skupina z papíru vytvoří model loďky (klasická
skládanka pro děti, začíná jako večerníčkovská papírová čepice, trenér
může na menším papíru naznačit postup).
V druhé fázi skupina schematicky zachycuje na papír tvary lodičky tak,
že sedí v kruhu okolo ní (účel techniky je v tom, že každý vidí lodičku ze
svého úhlu.
Lodička se odstraní ze středu, skupina porovná svoje obrázky a povídá si.
Diskuse (vyhodnocení): Trenér může klást tyto otázky a facilitovat
diskusi:
Provokace: Takhle je ten obrázek špatně, každý přece ví, že lodička vypa–
dá jinak! Co se dá říci, že ve vás vzbuzuje tahle věta?
Jak se dají hodnotit obrázky ostatních ve srovnání s vaším?
Který obrázek je nejlepší, popř. který je správný?
Jak se dají obrázky lodičky vztáhnout k tématu interkulturní odlišnosti, in–
terkulturního soužití?
Jakou podobu má „lodička“ v každodenním životě?
182
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>